Reklama
 
Blog | Václav Novák

Zdroje potravy

S radami od dTestu bude cíl vašeho nákupu jasný. Něco na tom ale nesedí.

Při čtení dTestu mám někdy dojem, že je to reklama na Lidl, protože když už se v testu jakýchkoliv potravin objeví i značky obchodních řetězců, za nejlepší je obvykle označen právě ten z Lidlu. Abych ověřil, že se mi to nezdá, sestavil jsem si tabulku výsledků testů potravin, kde jsou dosažená hodnocení týkající se přímo řetězců. Pak jsem zjistil jejich pořadí a podle něho podbarvil jednotlivá pole:

Konkrétní procenta v testech jsou k nalezení po kliknutí na tabulku. Jak je vidět, je to tak: Lidl je jasný šampión a prakticky už není nutné hledat potravu někde jinde.

Reklama

Nicméně jednu otázku to ve mně přeci jen vzbuzuje: to rozmístění prázdných políček ukazuje, že při nakupování vzorků k testům jsou některé obchody pro dTest evidentně oblíbenější než jiné. Proč inspektoři dTestu skoro nikdy nezapomenou dojít nakoupit do Lidlu, ale takovému Makru nebo Penny se obvykle obloukem vyhnou? Říkal jsem si, že to je třeba podle tržního podílu, tak jsem si ho našel a přidal do poslední řádky, ale je vidět, že tomu to vůbec neodpovídá.

Nejpřirozenější vysvětlení asi bude, že lidé z dTestu vědí, jak je Lidl skvělý, tak už při kupování vzorků kromě Tesca ani jinam radši moc nechodí. Nebo že by agendu testovaných výrobků dTestu nějakým způsobem ovlivňovaly ty řetězce, které se tam pak nejčastěji objevují? Nejhorší možností by bylo, že výsledky potravin z některých obchodů se do výsledků nedostaly proto, že by je kazily.

Moc by mě zajímalo, z jakého důvodu k tady tomu efektu dochází, abych už nemusel přemýšlet.

Upraveno: po upozornění v diskuzi jsem přidal původně chybějící vídeňské párky Globus a majonézu Spar.