Moje aktivity, které začaly tím, že jsem v srpnu vrátil svoje roční předplatné, protože po reorganizaci MHD už pro mě nemělo smysl, mi přinesly jen poučení, pobouření a pobavení. Zjistil jsem, že pražského dopravního podniku se běžné zákony netýkají. ČOI nemá pravomoc kontrolovat nekalé praktiky vůči zákazníkům jeho e-shopu a ÚOHS nemá pravomoc hlídat, jestli nezneužívá své dominantní postavení. Podle právníků, které jsem na toto téma vyslýchal, nemá ani velký smysl obracet se na soud: v první instanci by byl výsledek údajně naprosto dílem náhody, další instance by se takovou prkotinou odmítly vážně zabývat.
Co ale teď, když i zbytku rodiny vyprší roční jízdenky? Cenová kalkulace pražského jízdného 2013 vypadá takto:
Jízdenka | Cena / osoba / den |
---|---|
Měsíční | 18 |
Čtvrtletní | 16 |
Roční | 13 |
2 x týdně obyčejná zpáteční | 18 |
2 x týdně do 30 minut zpáteční | 14 |
Celkově tedy pro lidi, kteří chtějí jezdit MHD dvakrát týdně nebo více, vypadá roční jasně jako vítěz. Na druhou stranu dát z rodinného rozpočtu deset tisíc za kupóny, které vůbec negarantují, že je bude za co využít, je hodně nejistá investice. Už teď víme, že v prvních dvou měsících budou prodloužené intevaly dopravy. Ale to je jen začátek. Co může přijít pak? Z úsporných důvodů se v létě zavře celá trasa B metra? Autobusy přestanou jezdit úplně? Nevíme. Jediná jistota je ta, že jízdné se v takovém případě nevrací. Stejně jako třeba v případě ztráty práce nebo odstěhování jinam.
Jak správně spočítali v Kanceláři prezidenta republiky, po Praze se vyplatí jezdit spíš autem. Nicméně jejich závěr, že vjezd do centra by měl být zakázán cyklistické dopravě, považuji za nedomyšlený, protože je i v zájmu řidičů aut, aby lidé mohli jezdit i na kolech a uvolnit už tak ucpané ulice.
Například Smíchov, kde pracuji, je z hlediska vzduchu jedno z nejhorších míst v zemi. Je to stálice žebříčků prachu, dusičnanů a oxidu uhelnatého. Obávat se, že tuto čtvrť v této situaci bude obtěžovat pach z triček projíždějících cyklistů, je stejně naivní, jako snažit se řešit toto znečištění rozestavěním betonových zpomalovačů chodců.
Abych ale nekončil do smutna, myslím, že jednou přijde chvíle, kdy si magistrát i bez soudu uvědomí, že umožnit vracet roční jízdenky je výhodné nejen pro občany, kteří se přestanou bát je kupovat, ale i pro Dopravní podnik, který jich víc prodá, a pro celé město, kterému se každou prodanou jízdenkou trochu uleví od emisí dusičnanů, potících se cyklistů, polétavého prachu a oxidu uhelnatého.